20 Haziran 2015 Cumartesi

90'ların Sporu: MAHALLE/SOKAK FUTBOLU

Son zamanlarda sokakta futbol pek oynanmasa da 90'larda çocuk olan ve sokaklarda top peşinde koşanların bileceği bir kültürden bahsediyorum. Yavaş yavaş unutulmaya yüz tutsa da bu sporu ayakta tutan bir takım kuralları vardı. Hadi gelin hafızamızı geçmişe götürelim.

  • Tabii ki ilk akla gelen; 3 korner 1 penaltı 
  • Duvardan yardım alarak paslaşma yok.
  • Kaleden kaleye gol yok.
  • Topu patlatan parasını da verir.
  • Topu dışarıya atan alır.
  • "Abanmasana oğlum" Abanmak yok. :)
  • Çok sık rastlanılan durumlardan biride; kendi oyuncun/adamın gol diyor.
  • Sizin takım çok güçlü oldu, biri bize geçsin.
  • Top arabanın altına kaçarsa, altından alan başlar.
  • "Bekleyin" (sokaktan biri geçince)
  • Akşam ezanı ile maç biter.
Hemen hemen kız/erkek demeden 90'larda çoğu çocuğun mahalle futbolu oynamışlığı vardır. Olmalıdır da! Çünkü bu futbolun keyfini başka şekilde çıkaramazsınız. Mahalleli çocukların hepsi bir arada " aga topu bana at, oğlum pas versene, gol değil..." gibi bağrışlarını duymak! Daha sonrasında da genelde 1. veya 2. kattaki bir teyze çıkar ve "biraz daha burada oynarsanız topunuzu patlatırım" demesiyle futbola bir set çekilir.

Hatırlıyorum bizim mahallemizde  Emine Teyze vardı. Birkaç top patlattığı olmuştu. Çok çektik ondan ama yıllar sonra Emine Teyzeyi gördüğümde çocuklar kapının önünde top oynasın diye çikolata aldığını bizzat gözlerimle şahit oldum. Hemen yanına iliştim, tanıdı da beni. "Çocuk sesi duymaya hasret kaldım kızım. Şimdi bu çocuklar hep burada oynasınlar istiyorum. Bağrışları kulaklarımı doldursun, gözlerim hep onları görsün..."
İçimde bir yerlerde cız etti bu konuşma.

Mahalle futbolu deyip geçmeyin. O sokağın neşesi, kültürü ve dahası demek. Son zamanlarda adı/yapısı değişti; sokak futbolunun yerini halı sahalar aldı.
Aslında günümüzde adını uluslararası alanlarda duyurmuş futbol takımlarında oynayan birçok futbolcu kendilerinin sokak futbolu ile yetiştiğini de dile getirmekte. Bu konuda en büyük örneklerinden biri de Arda Turan.

Şimdi biraz çocukluğunuza gelelim. Sokakta futbol oynanırken oradan geçtiğinizi düşünün (ki eminim hayatında herkes birileri futbol oynarken geçmiştir) oyunun kuralları gereği biri geçerken oyun durur.Esasen yaşlısı, genci ya da topunuzu patlatırım diyen o teyzeler bile bu oyunun bir parçası olmuştur. İyi ki de olmuşlar. :)




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.